Muszę przyznać, że pierwszy raz w spotkaniu mastermind uczestniczyłam dopiero na początku tego roku w Chiang Mai, w Tajlandii, na jednym ze spotkań dla przedsiębiorczych, nomadujących kobiet. Na spotkaniu dobieraliśmy się w 4-osobowe zespoły i mimo tego, że wcześniej nic nie widziałyśmy o swoich biznesach, chwilę później pracowałyśmy razem pomagając sobie w rozwiązywaniu problemów.
Na sali był cały przekrój działalności – dziewczyny prowadzące sklepy na Amazonie, copywriterki, dziewczyny od Kindle Publishing, programistki, dziewczyny ze start-upów, etc. W mojej grupie była m.in. Anna z San Francisco (wcześniej pracownicza marketingu Google), która prowadzi agencję content marketingową oraz Lexie z Bristolu, 25-letnia diet coach.
Mastermind jako metoda wymiany doświadczeń i wiedzy, zrobiła na mnie duże wrażenie – jest prosta, skuteczna i do tego daje możliwość nawiązania relacji z ludźmi o ciekawych kompetencjach i podobnych ambicjach.
Już sam fakt, że przedstawiamy komuś problemy, na jakie się aktualnie natknęliśmy, pomaga nam te problemy lepiej zrozumieć i już na tym etapie rozwiązania mogą nasunąć się same.
Ale to nie koniec, bo po przedstawieniu problemów następuje to co najlepsze – otrzymujemy bezcenne wskazówki od innych członków grupy.
Sesja mastermind na spotkaniu cyfrowych nomadek w coworkingu PUNSPACE w Chiang Mai, Tajlandia, styczeń 2017.
Mastermind to spotkanie (online lub offline) przedsiębiorców, osób prowadzących jakiś projekt lub przedsięwzięcie o innym charakterze niż biznesowe. Służy dzieleniu się wiedzą, jest okazją do kreatywnej burzy mózgów i wspólnego szukania rozwiązań, służy także motywacji i wzajemnemu wsparciu. Z założenia sesje powinny być regularne (raz w tygodniu) i krótkie (około godziny) oraz prowadzone w stałych zespołach (członkowie grupy nie zmieniają się).
Z sesji mastermind skorzystają przede wszystkim:
• osoby prowadzące własną firmę,
• freelancerzy,
• zespoły w firmach,
• blogerzy, pisarze, osoby kreatywne.
Podczas sesji możemy rozwiązywać problemy koncepcyjne, strategiczne, formalne i techniczne, które pojawiają się w trakcie dużych projektów i prowadzenia działalności. Takie problemy to na przykład brak klientów, niska skuteczność kampanii e-mailowych, targetowanie reklam na Facebooku, czy codzienne problemy typu jak osiągnąć wysoką efektywność i zrealizować projekty w krótszym czasie. Spotkania przeprowadzane są według określonego scenariusza lub są nakierowane na konkretny problem lub w ramach jednej sesji skoncentrowane na biznesie jednego z uczestników (o tym poniżej).
Idea mastermind pochodzi z książki „Myśl i bogać się” Napoleona Hilla, amerykańskiego pisarza, który swoje prace poświęcił badaniu tego jak bogaci ludzie osiągają sukces. Doszedł on do wniosku, że jednym z 13 głównych czynników odpowiadających za sukces jest posiadanie małej i ściśle ze sobą współpracującej grupy kompetentnych doradców (co ciekawe taką grupę doradców posiadali: J. R. R. Tolkien, T. Roosevelt, B. Franklin, czy H. Ford).
Współczesne sesje często odbywają się online. By były skuteczne nie powinny składać się z większej liczby członków niż 2-6. Grupa z założenia powinna być nastawiona na działanie długofalowe, przez kilka miesięcy, rok lub nawet przez kilka lat.
Sesje mastermind warto przeprowadzać choćby dlatego, że nasze problemy, nad którymi się głowiliśmy przez długi czas, dla innych mogą okazać się proste i możemy otrzymać rozwiązania w kilak sekund.
Oto kilka innych powodów, dlaczego warto korzystać z tego narzędzia:
Znajdź osoby, najlepiej z różnych branż i o różnych bagażach doświadczeń, ale z podobną liczbą lat pracy w biznesie. Warto znaleźć osoby, które nastawione są na szukanie rozwiązań, a nie na piętrzenie problemów.
Spotkania mają służyć określonemu celowi i nie są spotkaniami towarzyskimi.
Aby spotkania były skuteczne członkowie grupy powinni sobie ufać. Warto ustalić zasadę, że to co się dzieje na spotkaniach zostaje między uczestnikami i nie wynosimy tych informacji na zewnątrz.
Sesje mogę przebiegać na kilka sposobów. Mogą mieć z góry ustalony temat-problem do rozwiązania lub być prowadzone według jednego ze scenariuszy.
Scenariusz A
Poruszanie konkretnych tematów-problemów, by wspólnie szukać rozwiązań, np.:
• Jak zorganizować sobie dzień, by każdy dzień wnosił masywny progres do realizowanych projektów, a jednocześnie zachować spokój umysłu i mieć czas na dla siebie?
• Zaawansowane metody targetowania reklam na Facebooku.
• Tworzenie skutecznych kampanii e-mailowych.
Warto wspólnie opracować prostą agendę spotkania. Zanim pojawimy się na sesji przygotowujemy się z tematu a następnie wymieniamy się informacjami.
Scenariusz B
To jeden z częściej stosowanych scenariuszy, korzysta z niego większość grup mastermind.
Każdy członek grupy ma 15 minut, podczas których odpowiada na następujące trzy pytania:
• Nad czym teraz pracujesz? (1 minuta)
• Co się sprawdza i jakie działania przynoszą oczekiwane rezultaty? (2 minuty)
• Co się nie sprawdza i jakie działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? (2 minuty)
• W czym potrzebujesz pomocy? (10 minuty)
Fajnie, jeśli w grupie jest osoba, która pilnuje czasu 🙂
Scenariusz C
Scenariusz „Gorącego krzesła” polega na tym, że podczas spotkania cała grupa skupia uwagę na jednym z uczestników i jego biznesie lub projekcie oraz problemach z jakimi się teraz zmaga.
Podczas takiej sesji uczestnik, którego biznes jest omawiany ma prawo w zupełnie bezpardonowy sposób skupić uwagę pozostałych członków na swoich problemach, zadawać pytania pozostałym członkom i prosić o feedback, ocenę, sugestie, rozwiązania, podzielenie się doświadczeniami, rady, wskazówki etc.
Warto posiadać agendę np. w postaci listy pytań, które chce się zdać pozostałym członkom, tak by jak najbardziej efektywnie móc wykorzystać swój czas.
Każdy członek ma do dyspozycji jedną pełną sesję.
Uczestnik zaczyna odpowiedzi na pytania ze scenariusza B, następnie jest czas na pytania z agendy i dyskusję.
Online
Do spotkań online można używać Skype, ale lepiej sprawdza się oprogramowanie Zoom (lepsza jakość, możliwość nagrywania, możliwość udostępniania ekranu, automatycznie przełącza między oknami pokazując osobę, która w danym momencie mówi).
Offline
Spotkania na żywo w lokalnych grupach to możliwość, to możliwość dla stacjonarnych. Warto ich też szukać w coworkingach. Nie wiem, jak jest w Polsce, ale w coworkingach dla nomadów, to standard.
Kontakt między spotkaniami
Dobrze, jeśli jest jakieś miejsce, gdzie można przedyskutować sprawy organizacyjne sesji, czy omówić kolejny pomysł na sesję. Miejsce, w którym można potwierdzać spotkania, przedstawiać w razie potrzeby agendę spotkań i dyskutować o bieżących, pilnych pomysłach.
Założenie tajnej grupy na Facebooku i/lub na WhatsApp, to jedne z lepszych pomysłów, jakie mi tutaj przychodzą do głowy.
Mastermind to metoda dla każdego, kto chce szybciej rozwijać swój biznes – zarówno dla przedsiębiorców, start-upów, zespołów, jak i dla freelancerów i blogerów. Nieco innym pomysłem jest opisana przeze mnie niedawno koncepcja strażników motywacji.
W odróżnieniu od mastermid, spotkania strażników motywacji nie są nakierowane na wzajemne pomaganie sobie w rozwiązywaniu problemów, ale służą konkretnie poprawie wydajności i zwiększeniu motywacji.
Jeśli ten pomysł przemawia do Ciebie, możesz poszukać partnerów do wspólnych sesji na grupie Cyfrowi Nomadzi na Facebooku.
Warto doczytać, posłuchać:
1 Comment
[…] Jeśli nie wiesz czym są sesje Mastermind i dlaczego warto wziąć w nich udział, przeczytaj mój poprzedni artykuł. […]