Takim narzędziem jest Trening Zmiany Nawyków (ang. habit reversal training) opisany w książce „Siła Nawyku. Dlaczego robimy, to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.” Ch. Duhigga, reportera New York Times’a i laureata nagrody Pulitzera.
Nawyki mają potężną moc, a przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Nałogowo palimy, bezustannie sprawdzamy wiadomości na Facebooku, chronicznie wybieramy nieodpowiednich partnerów, zawsze ścielimy łóżka lub nie robimy tego nigdy. Charles Duhigg udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie, ale także funkcjonowanie społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych, państw. Autor na sprawdzonych przykładach dowodzi, że świadomość, zrozumienie i zmiana nawyków pomagają osiągać wymarzone cele.
• Jak jeden człowiek od reklamy namówił Amerykanów do codziennego mycia zębów i dlaczego pasta Pepsodent stała się najpopularniejszą pastą do zębów na świecie?
• Jak Lisa, przez wiele lat uzależniona od papierosów i alkoholu, otyła, zadłużona i niezdolna do utrzymania stałej pracy, zmieniła się w wolną od nałogów, zgrabną kobietę sukcesu?
• Co sprawia, że Starbucks odnosi światowy sukces?
• W jaki sposób Procter & Gamble przekonał klientów, że świeże powietrze wymaga odświeżaczy powietrza?
• Dlaczego pływak, Michael Phelps, wygrał wyścig płynąć na oślep?Badania nad działaniem mechanizmu stojącego za nawykami pomagają firmom w dotarciu do klienta, organizacji odpowiednich kampanii promocyjnych, reorganizacji przedsiębiorstw, usprawnieniu działania placówek zdrowia i wielu innych działaniach. Drobna zmiana, wprowadzona na stałe dzięki wykształceniu nowego nawyku, często prowadzi do lawinowych przekształceń i spektakularnych sukcesów.
Książka nie tylko pokazuje ciekawy sposób na zmianę nawyków, ale też pokazuje wiele znakomitych przykładów i napisana jest świetnym językiem. Czyta się ją z wielką przyjemnością.
Młoda kobieta wchodzi do laboratorium. W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła prawie każdy aspekt swojego życia. Rzuciła palenie, przebiegła maraton i awansowała w pracy. Neurolodzy odkrywają, że wzorce wewnątrz jej mózgu, zasadniczo się zmieniły.*
Nasze nawyki kształtują to, kim jesteśmy, ale sami często nie w pełni rozumiemy pragnienia kierujące naszym zachowaniem, dopóki nie zaczniemy się im przyglądać. Autor twierdzi, że jeśli tylko zdasz sobie sprawę ze swoich nawyków i dowiesz na jakiej zasadzie się one kształtują, możesz tę wiedzę wykorzystać do tego, by wykształcić nowe nawyki, które zastąpią te niepożądane. Tak właśnie działa mechanizm zmiany nawyków. Aby pozbyć się tego niepożądanego, musimy znaleźć nowy, lepszy nawyk, który wyprze ten stary.
Marketerzy z Procter & Gamble badają filmy osób ścielących łóżka. Rozpaczliwie próbują dowiedzieć się, jak sprzedawać nowy produkt o nazwie Febreze, który jest jedną z największych wtop w historii firmy. Nagle, jeden z nich wykrywa niemal niedostrzegalny wzór – i przy niewielkiej zmianie w reklamie, Febreze zaczyna zarabiać miliard dolarów rocznie.**
Autor przygląda się ludziom, którzy odnieśli ponadprzeciętny sukces i dowodzi, że nie zależy on od tego, żeby wszystko i zawsze robić dobrze, ale od tego, żeby zidentyfikować kilka priorytetów i właśnie te przemodelować – zmieniając jeden kluczowy nawyk, często uruchamiamy maszynę dalszych, samoistnych zmian, we wszystkich aspektach życia. Jedna zmiana pociąga za sobą kolejne i w ten sposób zmieniając jeden nawyk, wyrabiając sobie nowe, lepsze podejście, można stopniowo zmienić swoje życie.
Pierwszorzędna książka – oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak zmienić złe nawyki.
The Economist
W książce znajdziemy wyjaśnienie, co sprawia, że niektórzy ludzie stają się mistrzami olimpijskimi i dlaczego niektórzy przedsiębiorcy zdobywają ogromny sukces, dlaczego niektórzy nagle chudną dwadzieścia kilogramów, stają się bardziej wydajnymi w pracy i wciąż docierają do domu na kolację z dziećmi na czas. Barwnie opisane historie i przykłady oraz świetny język sprawią, że będzie to znakomita lektura.
Moja ocena: 4.50/5.00
Goodreads: 4.02/5.00
Liczba stron: 424
W księgarni: „Siła Nawyku. Dlaczego robimy, to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.”
Jedna z najlepszych książek roku według The Wall Street Journal i Financial Times
• Od ponad 40 tygodni w czołówce listy bestsellerów New York Times
• Ponad 1 000 000sprzedanych egzemplarzy
• Tłumaczenie na 31 języków.
**Źródło cytatu: fragment recenzji książki na portalu Goodreads.